11 Şubat 2024 Pazar

Doli doliya, bilir misin?

Malum herşey para değil, paranın alamayacağı şeyler var. Bir de paranın yetmediği şeyler. Bak bu onun hikâyesi.

2020 coronasındaki beyin sisi dönemime denk geldiği için, hatırlayamadım ve 2017 yapımı, 23 dakikalık bu ödüllü kısa filmi (belki de yeniden) izledim. Beni (belki de yeniden) duygulandıran bu filmi tavsiye ediyorum. İsmi "The Trader" (Sovdagari). Konusu da, Gürcistan'ın fakir köylerinde arabasından köylülere birşeyler satan ve karşılığında patates alan bir çerçinin öyküsü.


Çerçi nedir bilir misin? Gezici tüccar. Anadolu’da olurmuş eskiden, her tür mal getirir, bazen para alır, bazen de başka mallarla değiştokuş edermiş.

Karadeniz bölgesinde ise, bu işi fındık karşılığı yapan çerçiye Dolu Doliya denirmiş; çünkü elinde iki kap olurmuş, birine fındık doldururmuşsun, karşılığındaki kaba da çerçi mesela un ya da şeker doldururmuş. Fındık kadar şeker “Dolu doluveriyaaaa” :)

*

Bugün uzattım ama, bir de şunu söylemek istiyorum. İnsanı anlatan belgesellere çok düşkünüm, bu belgeselde de en çok kimi sevdin dersen; sigara içerek, üniversite okuma hayalini anlatan adam, rende almak isteyen yaşlı kadın ya da ne olmak istediğini bir türlü sesli dile getiremeyen küçük oğlan arasında kaldım ama sanırım evet, en çok o küçük oğlanı sevdim, hattâ sanki kendi oğlummuş gibi sevdim, o çekingen ama meraklı küçüğü alıp içime sokasım geldi....

Çocuklar ne hızlı büyüyor, ne hızlı değişiyorlar.....

2016'da çekildiğinde 9 yaşında olsa, şimdi 15 yaşında bir delikanlıdır.. Nasıl biri oldu acaba; okula devam edebildi mi, patates mi topladı, peki ya aşık oldu mu? Corona'da ya da başka türlü hastalıklarda hayatta kalabildi mi? Utangaç mıdır hâlâ? Hâlâ hayâlleri var mıdır.... 

Hiç sesli dile getirebilmiş midir hayâllerini?

İnsanın Gürcistan'a gidesi, tüm bu soruların cevaplarını arayası geliyor.....